Este era un soldado que volvía da guerra. Chegou a unha aldea, un día de frío adoecido, vento fungón e ceo nubrado. Traía fame. Detívose diante dunha casa e pediu algo para comer.
—Non temos cousa ningunha, nin sequera para nós —dixéronlle—. E o soldado seguiu o seu camiño.
Detívose noutra casa e pediu un codecho de pan.
—Non temos pan nin para nós —volvéronlle a dicir,
—Tedes unha pota grande? —preguntou o soldado.
—Si, temos un pote de ferro.
—Tedes un pouco de auga? —seguiu preguntando.
—Pois si, auga hai abondo.
—Enchede de auga o pote e poñédeo ao lume —dixo o soldado—, pois eu teño unha pedra para facer sopa.
—Unha pedra para facer sopa? —preguntaron—. Que é iso?
—Pois é unha pedra coa que se fai sopa —explicou.
Todos se puxeron ao seu redor para ver tal marabilla.
A dona da casa encheu o pote de auga e púxoo ao lume, sobre dunha trepia. O soldado sacou unha pedra do peto, unha pedra que tiña semellanza con calquera pedra que un pode atopar no camiño, e botouna dentro do pote.
—Agora, deixádea que ferva —dixo. De maneira que todos se sentaron a agardar que a auga fervese—. Podedes darme un chisco de sal? —engadiu.
—Pois si —dixo a muller, e sacou o sal dun cacharriño de lata. O soldado colleu unha manda e botouna dentro do pote. Todos seguían agardando.
—Unhas poucas cenorias non lle virían mal a esta sopa —dixo o soldado con certa nostalxia.
—Ouh, se é por iso, temos algunhas —dixo a muller, e sacándoas de debaixo do alzadeiro onde o soldado xa as vira, entregoullas. E as cenorias foron axiña para dentro do pote. Mentras fervían, o soldado botouse a contarlles a súa aventura.
—Unhas patacas viríanlle ben, non lles parece? —dixo o soldado—. Daríanlle un bo tento.
—Temos algunhas patacas —dixo a filla maior da familia.
De xeito que as espelicaron, botáronas no pote e seguiron agardando que todo aquilo fervese.
—Unha cebola, se a houbese... —continuou dicindo o soldado.
—Corre á casa do noso veciño e pídelle unha cebola —ordenoulle o home da casa á filla máis nova.
A rapaza foi, e houbo cebola.
Sentados darredor do lume, puxéronse todos a conta historias.
—...e non probei repolo desde que saín da casa de mina nai
—dicía o soldado.
—Corre á horta e arrinca un repolo —dixo a nai. E un rapaciño saíu a todo dar e voltou cun repolo que se lle engadiu ao caldo.
—Xa non tardará moito —exclamou o soldado, lambendo o bico.
—Soamente un pouquiño máis —dixo a muller, mentres remexía cunha garfela.
Nesa, chegou o fillo maior da familia. Saíra de caza e viña con dous coellos.
—Xusto o que precisamos para lle dar o toque derradeiro! —dixo o soldado. E en pouco tempo estiveron os coellos esfolados, cortados en anacos e metidos no pote.
—Ouh, que bo ulido ten esta sopa! —dixo o cazador.
—É que o viaxeiro trouxo unha pedra e con ela esta arranxando esta sopa —aclaroulle o pai.
Por fin a sopa quedou cociñada, foi servida e todos quedaron coa barriga satisfeita.
—É unha sopa marabillosa —dixo o home da casa. —E unha pedra de moito valer —dixo a súa muller.
—Así é —engadiu o soldado— e sempre sairá así se facedes o que vos fun indicando hoxe.
Cando remataron a sopa, o soldado despediuse. Para pagar a hospitalidade, deulle a pedra como regalo á dona da casa. A muller agradeceullo moito.
—Non é nada —dixo o soldado, e foise daquela casa e da aldea sen a súa pedra.
Pero tivo a sorte de atopar outra un pouco antes de chegar á seguinte aldea.
Xosé Neira Vilas, Contos vellos para rapaces novos
COMPRENSIÓN
1. Asocia as palabras coas súas sinónimas tiradas da lectura.
deseguido - portento - agasallo - fragmento - prodixio - presente
parecido - suficiente - similitude - abondo - decontado - cacho
abondo - ........... - ….......
axiña - ........... - ….......
marabilla - ........... - ….......
anaco - ........... - ….......
semellanza - ........... - ….......
regalo - ........... - ….......
«un bo tento» - ...........
3. A lectura ten abundante léxico relacionado coa cocina e cos alimentos. Identifícao e clasifícao nunha táboa coma a seguinte.
5. Identifica a estrutura do conto.
«lambendo o bico» - ...........
«a todo dar» - ...........
«de moito valer» - ...........
--- En parellas, revisade e ampliade as vosas listaxes.
4. Indica se estas afirmacións son certas (C) ou falsas (F). Despois transforma as falsas en certas.
A. Cando o soldado chegou á primeira aldea ía vento e moito frío: ....
B. Quen botou unha manda de sal ao pote foi a muller da casa: ....
C. As cenorias estaban enriba do alzadeiro da cociña: ....
D. A cebola houbo que pedila na casa dun veciño: ....
E. O derradeiro ingrediente que se botou á sopa foi o repolo: ....
5. Identifica a estrutura do conto.
REFLEXIÓN
6. Elixe entre esta serie de conceptos os dous que, na túa opinión, mais se relacionan co contido da lectura.
CREACIÓN
pobreza - enxeño - solidariedade - mesquindade - paz - fame - riqueza
--- En grupos, contrastade e comentade razoadamente as vosas respostas.
7. Organizade na aula unha sesión de lectura de contos populares galegos. Seguide estas indicacións:
—Busca un conto popular galego que che guste. Fai a pescuda, por exemplo, na biblioteca do teu centro.
—Despois, na aula e seguindo as quendas que indique o profesor ou profesora, lede en voz alta os diferentes contos seleccionados.
—Finalmente, comentade tales vos gustaron máis e por que.
No hay comentarios:
Publicar un comentario